A siker két alappillére a pályán: a motiváció és a figyelem – miért elválaszthatatlanok?

A motiváció és a figyelem összefüggései a futballban

Edzőként évtizedek óta figyelem a fiatal tehetségek kibontakozását, és egy dologban teljesen biztos vagyok: a futballpályán elért siker sokkal több, mint puszta technikai tudás vagy fizikai erőnlét. Két olyan mentális tényező van, amelyek nélkülözhetetlenek a fejlődéshez, a kiemelkedő teljesítményhez és ahhoz, hogy egy játékos valóban élvezze ezt a csodálatos sportot: ez pedig a motiváció és a figyelem. Ez a két alappillér kéz a kézben jár, erősítik egymást, és különösen a gyermekkori években, az utánpótlás-nevelés során van kiemelt jelentőségük. Ha ezeket az alapokat jól rakjuk le, akkor nemcsak sikeres, de boldog és kiegyensúlyozott sportolókat nevelhetünk. Ebben a cikkben szeretném megosztani veled a tapasztalataimat arról, hogyan függ össze ez a két kulcsfontosságú tényező, és hogyan segíthetünk edzőként, szülőként a fiatal labdarúgóknak abban, hogy a legjobbat hozzák ki magukból – a pályán és azon kívül is.

Tartalom

Mit értünk motiváció alatt a futballpályán?

A motiváció az a belső hajtóerő, ami cselekvésre késztet minket, ami miatt újra és újra kimegyünk az edzésre, még akkor is, ha fáradtak vagyunk, vagy éppen nem úgy sikerül minden, ahogy szeretnénk. A futballban a motivációnak több arca is van:

  • Belső motiváció: Ez a legerősebb és legértékesebb forma. Ilyenkor a játékos magáért a játék öröméért, a fejlődés vágyáért, a kihívásért, a csapathoz tartozás élményéért futballozik. Nem külső jutalomért vagy elismerésért teszi, hanem mert egyszerűen szereti csinálni. Emlékszem egy fiatal srácra, aki minden edzés után ott maradt még egy órát gyakorolni a szabadrúgásokat, csak mert élvezte, és jobb akart lenni. Ez a belső motiváció!
  • Külső motiváció: Ilyenkor a játékost külső tényezők ösztönzik, mint például a dicséret, az elismerés, a győzelemért járó jutalom, vagy éppen a büntetés elkerülése. Bár a külső motiváció is fontos lehet, önmagában nem elég a hosszú távú sikerhez és elköteleződéshez. Ha egy gyerek csak azért focizik, mert a szülei erőltetik, vagy mert ajándékot kap a gólokért, az nem fogja sokáig fenntartani a lelkesedését.

A célunk az, hogy a fiatal játékosokban elsősorban a belső motivációt erősítsük meg: a győzni akarást, ami a saját képességeik próbára tételéből fakad; a fejlődés iránti vágyat, hogy minden nap egy kicsit jobbak legyenek; a játék feltétel nélküli szeretetét; és a csapathoz tartozás, a közös célért való küzdelem örömét.

A figyelem ezer arca a fociban: több mint puszta koncentráció

A figyelem a másik kulcsfontosságú mentális képesség a futballpályán. Ez nemcsak azt jelenti, hogy a játékos „koncentrál”, hanem egy sokkal összetettebb dolgot takar:

  • Szelektív figyelem: Képesség arra, hogy a játékos a lényeges ingerekre (pl. labda, társak mozgása, ellenfél helyezkedése) fókuszáljon, és kizárja a zavaró tényezőket (pl. nézők zaja, időjárás, saját negatív gondolatok).
  • Megosztott figyelem: Képesség arra, hogy egyszerre több dologra is figyeljen (pl. labdavezetés közben figyelni a társak helyezkedését és az ellenfél mozgását, miközben a taktikai utasításokra is emlékszik).
  • A figyelem fenntartása (koncentráció): Képesség arra, hogy a figyelmet hosszú időn keresztül, a meccs vagy az edzés teljes ideje alatt fenntartsa, még akkor is, ha fáradt vagy ha a játék éppen nem a kedve szerint alakul.
  • A figyelem átvitele (váltása): Képesség arra, hogy gyorsan váltson a különböző figyelmi fókuszok között (pl. védekezésből támadásba való átmenetnél).

Miért kulcsfontosságú ez a meccseken és edzéseken?
Egy figyelmes játékos gyorsabban hoz jó döntéseket, jobban olvassa a játékot, pontosabban passzol és lő, hatékonyabban védekezik, és kevesebb hibát vét. A figyelem hiánya viszont könnyen elkerülhető gólokhoz, rossz helyezkedéshez, eladott labdákhoz vezethet. Az edzéseken pedig a figyelem elengedhetetlen az új ismeretek elsajátításához, a technikai elemek gyakorlásához és a taktikai utasítások megértéséhez.

Az agy játéka: hogyan függ össze a motiváció és a figyelem?

A motiváció és a figyelem szorosan összefügg, és kölcsönösen hatnak egymásra.

  • A magas motivációs szint javítja a figyelmi kapacitást: Ha egy játékos motivált, ha valóban érdekli, amit csinál, akkor sokkal jobban tud koncentrálni, mélyebben tud fókuszálni, és könnyebben ki tudja zárni a zavaró tényezőket. Gondolj csak bele, amikor egy gyerek a kedvenc játékával játszik, szinte meg sem hallja, ha szólsz hozzá – annyira elmélyül benne!
  • A figyelem sikere növeli a motivációt: Ha egy játékos képes összpontosítani, és ennek eredményeként sikeresen hajt végre egy feladatot (pl. pontosan passzol, gólt lő, jól védekezik), az sikerélményt ad neki, ami tovább növeli a motivációját a további gyakorlásra és fejlődésre.
  • A flow-élmény szerepe: Amikor a motiváció és a figyelem tökéletes összhangban van, kialakulhat a „flow-élmény” (csúcsélmény). Ilyenkor a játékos teljesen elmerül a tevékenységben, megszűnik számára a külvilág, és a teljesítménye csúcsra jár. Ez egy rendkívül pozitív és motiváló állapot.

Emlékszem egy tehetséges, de kissé szétszórt fiatal játékosomra. Amikor sikerült megtalálnunk azt a belső motivációt, ami igazán hajtotta (az, hogy ő legyen a csapat „agya”, a játékmester), a figyelme és a koncentrációja hihetetlen mértékben javult. Hirtelen észrevette azokat a passzlehetőségeket, amiket korábban nem, és sokkal kevesebb hibát vétett.

Gyermekkori aranykor: a motiváció és figyelem alapjainak lerakása az edzéseken

A motiváció és figyelem kialakítása fiatalkorban
A motiváció és figyelem fejlesztése gyerekkorban kezdődik (fotó: freepik.com)

A gyermekkori évek kritikusak a motiváció és a figyelem fejlesztése szempontjából. Edzőként óriási felelősségünk van abban, hogy milyen alapokat rakunk le.

1. A játék öröme mint elsődleges motivátor: Hogyan tarthatjuk fenn a kezdeti lelkesedést?

  • A játékosság szerepe az edzéseken: Különösen a kisebb korosztályoknál elengedhetetlen, hogy az edzések játékosak, élvezetesek legyenek. A futball alapvetően egy játék! Ha a gyerekek élvezik az edzést, ha nevetnek, ha jól érzik magukat, akkor motiváltak lesznek, és szívesen jönnek legközelebb is.
  • Változatos, érdekes feladatok: Kerüljük a monoton, unalmas gyakorlatokat! Tegyük az edzéseket változatossá, használjunk különböző eszközöket, alakítsunk ki játékos versenyhelyzeteket.
  • Sikerélmény biztosítása: Fontos, hogy a gyerekek sikerélményhez jussanak. Olyan feladatokat adjunk nekik, amelyek kihívást jelentenek, de elérhetőek, és amelyekben megélhetik a fejlődésüket.

2. Pozitív megerősítés és konstruktív visszajelzés: A motiváció építőkövei

  • A dicséret ereje: A dicséret, az elismerés csodákra képes! Dicsérjük meg a gyerekeket nemcsak a gólokért vagy a győzelemért, hanem az erőfeszítésért, a próbálkozásért, a fejlődésért, a jó hozzáállásért is!
  • A fejlesztő kritika egyensúlya: Természetesen a hibákra is rá kell mutatni, de ezt mindig konstruktívan, segítő szándékkal tegyük! Ne kritizáljunk, ne alázzunk meg senkit! Magyarázzuk el, mit csinált rosszul, és mutassuk meg, hogyan lehet jobban csinálni. A cél a fejlődés segítése, nem a kedv elvétele.
  • Egyéni bánásmód: Minden gyerek más. Ismerjük meg a játékosainkat, és próbáljunk meg egyénre szabott visszajelzéseket adni!

3. Korosztály-specifikus edzésmódszerek a figyelem fejlesztésére

  • Játékos feladatok: Kisebb korban a figyelem fejlesztése is játékos formában történjen (pl. színekre, hangokra, jelekre való gyors reagálást igénylő fogójátékok, labdás ügyességi feladatok).
  • Változatos ingerek: Az edzéseken használjunk különböző méretű, színű labdákat, bójákat, egyéb eszközöket, hogy a gyerekek figyelme folyamatosan éber maradjon.
  • Döntési helyzetek teremtése: Olyan játékhelyzeteket teremtsünk, ahol a gyerekeknek gyorsan kell döntéseket hozniuk, és több dologra kell egyszerre figyelniük. Ez fejleszti a megosztott figyelmet és a játékintelligenciát.
  • Koncentráció fokozatos növelése: Kezdetben rövidebb ideig tartó, koncentrációt igénylő feladatokat adjunk, majd fokozatosan növeljük az időtartamot.

4. A hibáktól való félelem oldása: A kísérletező kedv és a kreativitás támogatása

  • A hibák mint a fejlődés részei: Tanítsuk meg a gyerekeknek, hogy hibázni emberi dolog, és a hibákból lehet a legtöbbet tanulni! Ne büntessük a hibákat, inkább bátorítsuk őket a próbálkozásra, a kísérletezésre!
  • Kreativitás támogatása: Engedjük, hogy a gyerekek kreatívak legyenek a pályán, merjenek váratlan megoldásokat kipróbálni! Ez fejleszti a játékintelligenciájukat és a problémamegoldó képességüket.
  • Biztonságos, elfogadó légkör: Teremtsünk olyan légkört az edzéseken, ahol a gyerekek mernek hibázni, mernek kérdezni, és nem félnek a kudarctól!

A szülői ház és a klub szerepe: a támogató háttér fontossága

A motiváció és a figyelem fejlesztése nemcsak az edző feladata. A szülőknek és a klubnak is óriási szerepe van ebben.

1. A szülői elvárások és a gyermeki motiváció

  • A túlterhelés, a túlzott eredménykényszer veszélyei: Sajnos sok szülő túlzott elvárásokat támaszt a gyermeke felé, és mindenáron azt akarja, hogy ő legyen a legjobb, a következő Messi vagy Ronaldo. Ez óriási nyomást helyez a gyerekre, ami rombolhatja a belső motivációját, és szorongáshoz, kiégéshez vezethet.
  • Reális célok és érzelmi támogatás: A szülő legfontosabb feladata, hogy támogassa a gyermekét, biztosítsa számára a feltétel nélküli szeretetet, és segítsen reális célokat kitűzni. Dicsérje az erőfeszítést és a fejlődést, ne csak az eredményt! Legyen ott mellette a sikerekben és a kudarcokban is!
  • Ne az edzőt kritizálja a gyerek előtt! Ha problémája van az edzővel, azt vele beszélje meg, ne a gyerek előtt ássa alá a tekintélyét!
  • Hagyja, hogy a gyerek élvezze a játékot! Ne kiabáljon be a pálya széléről, ne adjon taktikai utasításokat! Ez az edző dolga.

2. Az edző mint mentor és példakép

  • Hogyan inspirálhatod és fókuszálhatod a fiatal játékost? Az edző nemcsak szakmai tudást ad át, hanem nevel, formálja a gyerekek személyiségét. Legyél pozitív példakép, mutass elkötelezettséget, sportszerűséget, tiszteletet!
  • A személyes kapcsolat fontossága: Ismerd meg a játékosaidat, ne csak a pályán, hanem azon kívül is! Érdeklődj a tanulmányaikról, a problémáikról! Egy jó edző-játékos kapcsolat bizalmon és tiszteleten alapul.

3. A csapatszellem és a közösségi motiváció ereje

  • Hogyan építsünk összetartó csapatot? A futball csapatsport. Tanítsuk meg a gyerekeket az együttműködésre, az egymás iránti tiszteletre, a közös célért való küzdelemre! A csapatszellem, a jó közösség óriási motiváló erővel bír. Szervezzetek közös programokat, csapatépítő játékokat!

Tipikus buktatók: mi rombolhatja a motivációt és a figyelmet a fiataloknál?

  • Túlzott kritika, folyamatos hibakeresés.
  • Monoton, unalmas, céltalan edzések.
  • Irreális célok kitűzése.
  • A siker hajszolása mindenáron, a játék örömének háttérbe szorítása.
  • A kiégés korai jeleinek figyelmen kívül hagyása (pl. kedvetlenség, teljesítményromlás, gyakori sérülések).
  • Igazságtalanság érzése (pl. kivételezés, a csapatszabályok következetlen alkalmazása).
  • Rossz példamutatás (edzőtől, szülőtől).

Gyakorlati tanácsok edzőknek és szülőknek: hogyan neveljünk motivált és figyelmes focistákat?

  • Edzőknek:
    • Legyenek az edzések változatosak, játékosak, élvezetesek!
    • Adj pozitív megerősítést, dicsérj sokat, de a kritikád is legyen konstruktív!
    • Teremts biztonságos, elfogadó légkört, ahol a gyerekek mernek hibázni!
    • Fejleszd a figyelmet korosztály-specifikus, játékos feladatokkal!
    • Légy példakép a hozzáállásoddal, sportszerűségeddel!
    • Kommunikálj rendszeresen a szülőkkel!
  • Szülőknek:
    • Szeresd és támogasd a gyermekedet feltétel nélkül, függetlenül az eredményektől!
    • Dicsérd az erőfeszítését, a kitartását, a fejlődését!
    • Ne hasonlítgasd másokhoz!
    • Bízz az edző szakértelmében!
    • Biztosíts számára megfelelő pihenést, táplálkozást!
    • A legfontosabb: hagyd, hogy élvezze a futballt!

A hosszú távú siker záloga: a belső motiváció és a fejlett figyelmi készségek fenntartása a felnőttkorban is

Ha a gyermekkori alapok erősek, ha a játékosban kialakul a sport iránti szeretet, a belső motiváció és a fejlett figyelmi készségek, akkor nagyobb eséllyel marad a sportág mellett hosszú távon, és éli meg annak minden örömét és kihívását felnőttként is.
Segítsük elő, hogy a játékosok a sport iránti szeretetüket és fókuszt megőrizzék a későbbi életszakaszokban is, akár profi játékosként, akár amatőr szinten, vagy akár csak szurkolóként.

A motivált és figyelmes játékos nemcsak sikeresebb, de boldogabb és elégedettebb is a pályán és azon kívül – ez a közös célunk.

Kedves Edző Kolléga, kedves Szülő! A futball motiváció és a figyelem fejlesztése egy hosszú távú, türelmet és odafigyelést igénylő folyamat. De hidd el, minden befektetett energia megtérül! Egy motivált, figyelmes játékos nemcsak jobb teljesítményre képes a pályán, de magabiztosabb, kiegyensúlyozottabb és boldogabb emberré is válhat. Ez pedig mindannyiunk közös célja és felelőssége. Dolgozzunk együtt azért, hogy a fiatal labdarúgók ne csak a játék technikai elemeit sajátítsák el, hanem azokat a mentális készségeket is, amelyek elkísérik őket egy életen át!


Gyakran Ismételt Kérdések (GYIK)

Hogyan lehet növelni egy gyerek focista belső motivációját, hogy ne csak a külső játsszon?

A belső motiváció növelésének kulcsa a játék szeretetének hangsúlyozása, a pozitív megerősítés (az erőfeszítés és a fejlődés dicsérete, nemcsak az eredményé), a reális, elérhető célok kitűzése, valamint az önállóság és a döntéshozatali képesség támogatása (pl. engedjük, hogy bizonyos helyzetekben maga válasszon megoldást). Fontos, hogy a gyerek érezze, hogy a futball egy örömteli tevékenység, nem pedig kényszer.

Milyen egyszerű gyakorlatokkal fejleszthető a fiatal labdarúgók figyelme az edzéseken?

Számos játékos gyakorlat létezik. Például: változatos, komplex feladatok, amelyek több dologra való egyidejű figyelmet igényelnek (pl. labdavezetés közben figyelni a társak mozgását és az edző jelzéseit). Vizuális vagy auditív jelekre való gyors reagálást igénylő játékok (pl. színes bójákhoz futás jelzésre). A koncentrációt fokozatosan növelő kihívások (pl. egyre hosszabb ideig tartó, figyelmet igénylő gyakorlatok). Fontos a változatosság és a korosztálynak megfelelő nehézségi szint.

Mi a szülők legfontosabb szerepe a gyermeki motiváció és figyelem támogatásában a futballban?

A szülők legfontosabb szerepe a támogató, biztató és reális elvárásokat támasztó háttér biztosítása. Tiszteljék a gyermek sport iránti szeretetét, és ne helyezzenek rá túlzott nyomást az eredményekkel kapcsolatban. Dicsérjék az erőfeszítést, a kitartást és a sportszerű viselkedést. Biztosítsák a megfelelő pihenést, táplálkozást, és kommunikáljanak pozitívan az edzővel. A legfontosabb, hogy a gyerek érezze a szülői szeretetet és támogatást, függetlenül a pályán elért eredményektől.

Mit tegyek, ha a gyerekem elveszíti a motivációját a futball iránt?

Először is próbáld meg kideríteni az okát. Beszélgess vele őszintén! Lehet, hogy túl nagy a nyomás, unalmasak az edzések, konfliktusa van a csapattársakkal vagy az edzővel, vagy egyszerűen csak más iránt kezdett érdeklődni. Ne erőltesd, de próbáld meg újra felkelteni az érdeklődését játékosabb formában, vagy keressetek közösen megoldást a problémára (pl. beszélgetés az edzővel). Néha egy kis szünet is segíthet.

Hogyan lehet egyensúlyt találni a fegyelem és a játékos, élvezetes edzésmunka között a gyerekkori futballban?

Ez az edzői munka egyik legnagyobb kihívása. Fontos, hogy legyenek szabályok, elvárások és következetesség, de mindezt egy pozitív, támogató és játékos légkörben kell megvalósítani. A fegyelem nem jelenthet állandó kiabálást vagy büntetést. A gyerekeknek meg kell érteniük a szabályok fontosságát, de közben élvezniük kell az edzést. A játékos feladatok, a dicséret, a pozitív megerősítés és az edző jó példamutatása mind segíthetnek ebben az egyensúlyban.

Borítókép: freepik.com